Bisiklet Şehri’nde Bisikletlilerin Yolları (!)

Sakarya, UCI tarafından bisiklet şehri seçildi. Unvan olarak gerçekten çok kıymetli bir yere sahip. Uzun uzun anlatabiliriz.

Bu gündemle birlikte en son çocukken bisiklet kullananlar ya da bisikletle hiç ilgisi olmayanlar dahi bisiklet hakkında fikir telaki etmeye başladı.

Yıllardır bisikletli yaşam için çaba gösterenlerin, önce büyüklerimiz olmak üzere, seslerini duyurmaları bu gürültüde artık daha zor olacak. Ne de olsa her şeyi alkışlayıp tebrik edecek kimseler çokken, sorgulayıp eleştirenlere ihtiyaç yok.

Bir önceki yazımda bugüne kadar yapılmış yatırım ve çalışmalarda emeği bulunan herkese teşekkür etmiştim.

Şimdi gelelim eksik ve yanlışlarımıza.

Bunları sadece ben söylemiyorum. Yıllardır camiye, kahveye, pazara giden amcalarla sohbet ederseniz, okula çocuğunu bisikletiyle götüren hanım efendilere sorarsanız size zaten anlatırlar.

Evet, bilmem kaç kilometre bisiklet yolları yapılıyor. Süper. Peki bu bisiklet yollarını, bisikletliler kullanabiliyor mu? Sakarya’ya bisiklet şehri unvanını veren UCI yetkililerini bir gün şehirdeki bisiklet yollarında bisiklet sürmeye davet etsek sanıyorum tekrar bir oturur düşünürler.

Bakın, yollar kirli ve saire demiyorum. Bildiğiniz yollar, ölüme davetiye çıkarıyor. Bisiklet yolu yaptık diye övünürken aslında bisikletlilere daha çok zarara veriliyor. Neden mi?

Bugün mevcutta bulunan bisiklet yollarının büyük çoğunluğunda sürüş yapmak konfordan uzak, çeşitli engebe, mazgal, bölünmüşlükle devam ediyor. Bağlantı noktalarına zaten hiç girmiyorum. Yıllardır defalarca tekrar ettiğimiz, talep ettiğimiz hususlar göz ardı edildikçe sorunları büyüyor.

Kanunen bir bisikletli, bisiklet yolu olan yerde ana caddede süremez. Sürdüğü ve bir kazaya karıştığı taktirde hiçbir yasal hakkı kalmıyor. Özetle, bir sürü eksiği bulunan, bisiklet sürülmesinin kimisinde çok zor olduğu bisiklet yolları yerine ana caddeyi tercih etmek zorunda kalan birine motorlu bir araç çarpsa bunun vebali kimin olacak?

Bisiklet dostu olduk, o noktadan bisiklet şehri olduk. Yapılanlar gerçekten çok ciddi yatırımlar. Fakat bunların hepsinde direkt halka dokunan en büyük yatırım hangisi? Bisiklet yolları.

Eğer bisiklet yolları gerçekten güvenli ve konforlu olmazsa, en aktif kullanılan, millete direkt dokunan bu yatırımlarda insanlar sitem ederse dünyanın en iyi bisiklet kampüslerinden Ayçiçeği Bisiklet Vadisi, SAKBİS, uluslararası etkinliklerin değeri de insanların gözünde önemini yitiriyor.

Hiç alınıp gücenmece yok. Yıllardır bunu anlatmaya çalışıyoruz. Tekrar etmekte fayda var; Sakarya zaten bir bisiklet şehriydi. Sakarya, UCI söylediği için bisiklet şehri olmadı.

Madem UCI söylediği için böyle olduğumuzu söylüyoruz ve yatırımlar yapıyoruz o halde bunu iddia eden her bir bireyin Eski Reji (Bahçivan)Sokak’taki sözde bisiklet yolunda bisikletiyle bir sürüş yapmasını diliyorum.

Tüm bisiklet yollarını tek tek sayabilirim.

Yeni yerleşim yerleri Yenikent, Camili, Karaman ile şehir merkezini birbirine bağlayan bisiklet yolundan haber var mı? Madem buradan otoyol geçecekti bunun doğru planlaması yapılmadan neden projeye başlandı. Şimdi iki ucu birbirine bağlanamayan sorarsanız bisiklet yolu…Yazlık kavşağından girince ileride bir bakıyorsunuz aa bisiklet yolu bitmiş burada. Bir tane uyarı tabelası bile yok. Oturup sayfalarca yazabiliriz. Biz ne yapıyoruz, bisiklet şehri olduk. Ha, tamam o zaman ya.

Şehrin kurumları ne zaman ki milletin gerçek ihtiyaç rotalarında bisiklet yolları yaparlar, tamamlarlar, şehrin bisiklet dernekleriyle iş bitince değil, proje aşamasında istişare etme kültürüne erişirler, esnafın park sorununa çözüm getirmeden dükkanının önüne bisiklet yolunu çakmazlar belki o zaman gerçek ihtiyaçları karşıladığı ve düzenli olduğu için geleceğe de gerçek bir bisiklet şehri taşıyabiliriz…

Dünyaya duyurmak için değil de önce kendimize bisiklet şehri olabilsek, hepimize yeter de artar.

İki öneriyle yazımı tamamlamak istiyorum. Haberlerden okuduğumuz kadarıyla 40 farklı noktaya bisiklet alanları yapılacak. Harikulade. Örneklerinin proje ve uygulamasında bizzat bulunmuş, incelemiş biri olarak şehrimize de çok yakışır, şehir yeni mobilyalarına kavuşur. Fakat daha önce yapılmış bisiklet tamir istasyonlarının tamamı çöp oldu gitti. Aynı şekilde kullanışsız alanlar kurulacaksa hiç yapılmasın daha iyi.

Kurulacak bisiklet alanlarının dünyada yüzlerce örneği var. Bu veriye sahibiz. Bunu kuruma yük etmektense şehirdeki akaryakıt istasyonlarıyla bir anlaşma sağlanabilir. Daha önce örneklerini yaptık. Rotalar üzerindeki işletmeler ile anlaşmalar yapılabilir. Şehrin kurumları bu kadar yatırım yaparken özel sektörün de elini taşın altına koyma vakti çoktan geldi. Bu işlerin bir telefona baktığını çoğumuz biliyoruz.

İkinci önerim ise bisiklet yollarını isimlendirmek için geçmişte yazmıştım, o gerçekleşmedi. En azından bu alanlar yapılacaksa da kesinlikle şehrin bisiklet tarihinde önemi olan kişilerin isimleri bu alanlara verilmelidir.

Ve son olarak 40 tane bisiklet noktası, gabak, süt, çay, ters evleri yapana kadar şu şehirde var olan Bisiklet Evi’ne sahip çıkılmalı ya da yenisi yapılarak o bisiklet alanlarından biri de kesinlikle Bisiklet Evi olmalı diye düşünüyorum.

Günün Sözü:
"Hayat on vitesli bir bisiklet gibi. Çoğumuzun hiç kullanmadığı vitesleri var." Charles M. Schulz

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Mert Atalay - Mesaj Gönder --- Okunma


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak T54 Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan T54 hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler T54 editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı T54 değil haberi geçen ajanstır.

03

Sakaryali - Gidin Avrupa'ya mesela ben İtalya'da gördüm bisiklet yollarında trafik ışıkları gibi ışıkları var burda yok olmamasının sebebi normal arabalar bile ışığa riayet etmiyor buda gayet normal ama Avrupa öyle deyil adam bisiklet yolundaki kırmızı ışıkta bile duruyor

Yanıtla . 0Beğen . 0Beğenme 24 Kasım 21:53
01

Bisikletli - Kesinlikle haklısınız maviye boyamakla bisiklet yolu olmaz bağlantı yolu olmadan bisiklet yolu olmaz!

Sadece ünvan için birçok şeyin yapıldığını düşünüyorum maalesef.

Yanıtla . 4Beğen . 0Beğenme 05 Kasım 11:04


Anket Sakarya'da yaşadığın için mutlu musun?