Belediye dozerinin dişlisi ile okulun penası

Dişli bildiğiniz dişlidir. (Şaban değil!) Pena ise sert plastikten üçgen şeklindeki mandolin-gitar çalma aparatıdır.

İkisinin bir başlıkta neden buluştuğunu yazının tamamını okuyan şıp diye anlar.

Belediyelerin gücü, önce gelir kaynaklarıyla ve en çok da araç-makine parklarıyla ölçülür. Personel liyakati sıralamaya giremez!

Belediye başkanları için makine ve araç parkı aylık nakit gelirden daha bir önemlidir. Çünkü gelirlerin toplanması ve harcanması bütçeyle zapturapt altına alınırken, makine ve araç parkının işleyişine öyle bütçeydi, encümen veya meclis kararı gibi klasik ve adet yerini bulsun düzenlemeleriyle sınır konmaz.

O parkı dilediği gibi kullanmak belediye başkanlarına anasının ak sütü gibi helâl kabul edilir! Bir nevi örtülü ödenek dense yeridir.

Başkan buradaki sınırsız gücünü hemen tüm ilçe belediyelerinde olduğu gibi baş şoför aracılığı ile kullanır. Süslenmiş adı garaj amirliğidir. ‘Garajın kralı’ diye de okunabilir. Başkanlar değişir, partiler gider gelir, birimler kurulur veya kaldırılır ama o birime dokunulmaz.

Garajda olan bitenlerin hesabı kitabı sorulamadığı için keyfi uygulamalar kaçınılmazdır. Bunun sonucu olarak da kısa sürede başkanla baş şoför arasında buyuran-emir alan ilişkisinin ötesinde sırdaşlık durumu doğar.

Değeri yüz binlerce lirayı bulan bir iş makinesinin saatlik kiralama ücreti dudak uçuklatan bir rakamdır. Örneğin 30 dairelik bir site inşaatının temel kazısı, hafriyatının taşınması binlerce lirayla ifade edilir.

Bu ilişkiler içine girmeyenleri tenzih ederek söylüyorum; başkanla baş şoförün talimatlarıyla yandaş bir yapsatçıya 20 saatlik kazı-dolduru-nakliye ücretinin tek kelamla yarıya düşürülmesi olabilir işlerdendir. Kimsenin ruhu duymaz, duyan da ‘bana ne’ der!

Zurnanın zırt dediği nokta da burasıdır. Çünkü yaygın söylentilere göre belediyeye bu tür iş yaptıranlara sağlanan ve resmi evraklara yansımayan indirimin en az yarısının, suyun başında bulananlardan birinin cebine girmemesi için hiçbir engel yoktur.

Eşe, dosta, yandaşa makine gücü kullanılarak geçilen kıyakların maliyeti yıllık olarak personel giderine yakındır.

Belediye garajlarında makineden inşaat malzemesine ne ararsan bulunur. Bunların şantiyeye girişi kayıt altına alınsa da çıkışın kaydı pek tutulmaz.

Bu kadar makine ve aracın tamir giderleri olur. Büyük boy bir kazıcı-yükleyici makinenin bozulan önemli bir dişlisi binlerce liradır.

Yatılı öğretmen okullarının birinde yaşanmış ve dönemden döneme aktarıldığı için unutulmayan bir hikâye vardır. Babasına mektup yazarak günün şartlarında yüksek bir miktar para isteyen öğrenci gerekçe olarak ‘okulun penasını kırdım’ der. Baba ne bilsin penayı, çaresiz parayı gönderir.

Belediyelerdeki iş makinelerinin tamiri ve bakımlarının da buna benzer uygulamalarla yürütüldüğü rivayet edilir. Basit bir arıza önemli gösterilerek muhasebe kayıtlarına binlerce lirayla ifadesini bulan bir masraf olarak geçebilir.

Belediye başkanlarının iyi niyeti olması ve alt kadrosuna olan güveni bu yakıştırmaları engellemeye yetmez.

Böylesi suiistimalleri önlemenin yöntemleri elbette ki vardır.

Örneğin…

Karasu Belediyesi yaklaşık 10 yıl önde Akıllı Kent Otomasyon Sistemi’ne (AKOS) geçmişti. Araçlara çip takılacak, nerede ne kadar çalıştığı, an itibarıyla nerede bulunduğu tespit edilip kayıtlara geçecekti.

Ne var ki o günden beri AKOS’un bir programı olan araç takip sistemi devreye alınmamıştır. Günümüz hesabıyla yüzbinlerce lira ödenen sistemin bu ayağının neden kullanılmadığının bir izahı da yapılmış değildir.

Belediye başkanı garaj yetimi yüzünden başının ağrımasını istemiyorsa, külahını önüne koyup sorunun çözümü için kafa yormalıdır.

“Biz o eski düzeni değiştik” diyebilirsiniz. Nitekim Karasu Belediye Garajına yeni bir düzen getirme çalışmaları var.

Ama yine de 50 bin liralık SEDAŞ kabloları ve eski oyun grupları ile sökülen cezaevinin üç kuruşluk duvar taşlarının akıbeti hakkında, garaj yöneticilerine yönelik haklı veya haksız söylentiler ortalıkta dolaşıyor.

İşten uzaklaştırılanlar var. Haksızlığa uğradığını iddia edenler var.

Bu işi aslı nedir? Aylardır bir açıklama yapılmıyor.

Üç beş çalışanın işine son vermekle bu iş kapattığınızı sanıyorsanız aldanır ve bedelini de bir şekilde ödersiniz.

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Cihan Ersöz - Mesaj Gönder --- Okunma


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak T54 Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan T54 hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler T54 editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı T54 değil haberi geçen ajanstır.



Anket Sakarya'da yaşadığın için mutlu musun?