825 milyon lira kaç bin ton fındık?


“62 yılında 2 avcı uçağını sofraya koysak

çevirsek ete ekmeğe şaraba salataya

40 milyon insan doyasıya yer içer

40 milyon kediye de artar ekmekten etten

kediler salata yemez şarap içmez

kedileri ben kattım ziyafete…”


Bu mısralar, Nazım Hikmet’in savaşın yıkıcılığını anlattığı ‘Sayılar neyi bildirir’ isimli şiirinden…


***

Arifiye-Karasu demiryolu hattı için yıllardır onlarca yazı yazdım. Katıldığım birkaç TV programında gündeme getirdim.

Bu konu 10 yıldır tartışılıyor. Altyapı inşaatına 2011 yılında başlandı. Sözleşmeye göre 750 günde tamamlanıp Ulaştırma Bakanlığı’na teslim edilecekti.

Ama işler beklendiği gibi gitmedi. İhale bedeli olan 320 milyon liranın (trilyon) yetmediği söylentileri yayıldı. Haliyle inşaat durdu.

Bu paranın tümü firmaya ödenmiş miydi?

İhale mevzuatında işin, kabul edilemeyecek bir nedenle zamanında bitirilememesi durumunda sözleşmenin iptal edileceği hükmü neden uygulanmamıştı?

İşin başında noterde imzalanan sözleşmeye daha sonra kanuna uygun olmayan bazı eklemeler yapıldığı iddiaları doğru muydu?

Buna benzer sorular kamuoyunda dedikodu biçiminde dile getirildi. Sonra unutuldu gitti.

Bu işin takipçisi bir elin parmaklarını geçmeyen sayıdaki basın çalışanından biri olarak, iç edilen paranın 320 milyon liradan ibaret olduğuna saf saf inandım!

Ama konu Sayıştay’ın incelemesindeydi ve balon patladı.

Sayıştay’ın hazırladığı ve 2019 yılı sonunda Resmi Gazete ’de yayımlanan raporunda gerçeği bütün çıplaklığı ile öğrendik.

Neydi bu gerçek?

Biiir… Sayıştay incelemesine göre 73 km’lik altyapı inşaatının sadece 16 km’si tamamlanabilmişti.

İkiii… Bu iş için ihaleyi alan firmaya tamı tamına 825 milyon lira ödenmişti.

Üüüç… Yapılan işe göre bu kadar yüksek bir miktarın ödenmesi, sözleşme imzalandıktan sonra yüklenici firmayla bakanlık bürokratları arasında usulsüz olarak gerçekleştirilen anlaşma sayesinde olmuştu.

Dööört… Sayıştay raporunda açık açık belirtilmişti. Usul dışı sözleşmenin imzalanmasıyla, firmaya, devlete karşı açtığı tüm davaları kazanma şansı verilmişti.

(Dileyen internette, Sayıştay- Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı 2019 Yılı Sayıştay Düzenlilik Denetim Raporu - BULGU 6: Adapazarı Karasu Limanları ve Sanayi Tesisleri Demiryolu Bağlantısı Alt Yapı İnşaatı İşinin İhale ve Sözleşmenin Yürütülmesi Aşamasına İlişkin Tespitler - 41 ile 50. sayfaları arasını okur)


NELER YAPILIRDI?


Karasu’da geçimini fındıktan sağlayan vatandaşların dikkatlerine şu hesabı sunayım.

İlçede 2019 yılı için fındık rekolte tahmini 12-15 bin ton arası. Üst limitten hesaplarsak kilosu 22 liradan 330 milyon lira ediyor.

Bu hesaba göre Ulaştırma Bakanlığı, 16 km’lik demiryolu altyapısı işine ilçemizdeki tüm fındık üreticilerinin 2,5 yıllık rekoltesine eşit para ödemiş. (37,5 milyon kilo karşılığı)

Üstelik sözleşmede 73 km için 320 milyon lira ödeneceği yazılı olduğu halde…

16 km’lik yola bırakın taş dolgu döşemek, gümüşle kaplasanız bu miktarı tutmaz!

2015 yılında hizmete açılan Karasu Devlet Hastanesi yeni binası iki ihale gördü ve 20 milyon liraya tamamlandı. Dönemlerin dolar kuru ortalaması hesabıyla bu gün için ederi 50 milyon liradır. 825 milyon ile dünyayı kasıp kavuran covid-19 virüsüne yakalananları tedavi edecek 825 tam 16 hastane yapılır, artan 25 milyon lira ile de yoğun bakım üniteleri kurulurdu.

Bu parayla deprem bölgesi olan Karasu’da çürük binalarda oturan ailelere tanesi 150 bin liradan 5 bin 500 tane yeni konut yapılırdı.

825 milyon 82 bin kişiye hizmet etmekle yükümlü Karasu Belediyesi’nin 5 değil, 10 değil tam 16,5 yıllık bütçesinin toplamıdır.

Göz göre göre iç edilen bu milletin 825 milyon lirası kaç okul, kaç huzur evi, kaç kreş, kaç kilometre asfaltlanmış yol demektir?

Onun hesabını da okuyucu yapısın artık!


***

Nazım’ın aynı şiirinden birkaç mısra ile bitireyim…

“62'de atomlu atomsuz silahlanma yarışı

120 milyar dolar yılda

10 yılda 120 bin milyar dolar

yahut 150 milyon yapılmamış ev

tanıdığım adamınki de içinde

balkonunda ayışığı…”

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Cihan Ersöz - Mesaj Gönder --- Okunma

# Deprem

göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak T54 Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan T54 hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler T54 editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı T54 değil haberi geçen ajanstır.



Anket Koronanın yayılımı nasıl önlenir?