Bir nesil yetiştirmek

“Bir nesil yetiştirmek “zaman zaman iktidarlar tarafından kullanılan en iddialı cümlelerden biridir. Sanırsın daha önceki iktidarlar bunu hiç denemedi. Oysa her ülkenin verdiği zorunlu eğitimin amacı kendi iktidarının ideolojisine uygun bireyler yetiştirmektir. Malum; eğitimin literatürdeki tarifi; “bir insanın; duygusal, bedensel, zihinsel olarak sahip olduğu yeteneklerini belirlenen amaç doğrultusunda geliştirmesidir.” İşte buradaki “belirlenen amaç doğrultusu “ iktidara ters düşmeyen sistemi devam ettirecek bir nesil yetiştirilmesidir ki, kısaca bu mevcut iktidarın ideolojisidir. Peki, bu teori başarıya ulaşabilmiş midir? Bu soruya hayır desek de birkaç istisna vardır ama sonu o ülkeler için büyük felaketlere yol açmıştır.

Aslında ben bu tip ülke kaderiyle oynayabilecek denemelerin neden yapıldığını hiç anlayamamışımdır. Tek tip insan yetiştirmeye çalışanların sadece kısa bir süre kendi iktidarlarına yarar sağladığı, tecrübelerle sabittir. Sonrası koca bir nesil arada kaynayıp gidiyor. Bir ülkede zıtlıklar, karşıt görüşler yoksa yani sistemin önerdiği hazır reçeteler alınıyorsa o ülke sadece yerinde sayar . Bir ülkenin gelişmesini sağlayan nüve zıtlıklardır, karşı görüşlerdir ve bilim adamlarının her şeyden duyduğu şüphelerdir.

Aslında insanları tek ideolojiye hapsetmek her geçen gün biraz daha zorlaşmaktadır. Dünyamızın globalleşmesi, insanların aradığı reçetelere ve iletişimlere internet üzerinden kolayca erişmesi, normal yollardan tek tip insan yetiştirmeyi imkansız hale getirmektedir. Bunu aşmak için iktidarların uygulamaya başladığı baskılar zamanla iktidarın aleyhine dönüyor. Bu da o ülkeye geriye gitmekten, zaman kaybetmekten ve kaostan başka bir şey katmıyor.

İnternette yeni bir nesil yetiştirmek sorusunun cevabı insanı korkutuyor. Her kesimin her ideolojinin nesil yetiştirme önerisi kendinden başkasına yaşam hakkı tanımamak üzerine. Elbette her ülkenin bir eğitim programı var ve bu doğrultuda eğitim vermek isteyecektir. Ancak bunu yaparken bilimi, araştırmayı ve sorgulamayı kısaca eğitimin temel kriterlerini yok sayacak hazır reçeteler kullanılmamalı. Yoksa bir nesil kendi iç dünyasında yarattığımız çelişkilerle perişan olur.

Ülkemin Avrupa’nın Asya kapısı olması siyaseten belirli zorluklar taşımaktadır. Bu coğrafi şartlar yüzünden her gelen iktidar tek tip insan yetiştirmenin diğer ülkelere göre biraz daha önemli olduğunu düşünmüş olmalılar ki “bir nesil yetiştirmek” anlayışı hep ön planda olmuş. Ülkem gençliği maalesef her dönemde iktidarların önce dayatmasına sonrada baskılandırılmasına maruz kalmışlar. Her on yılda bir ihtilaller, sıkıyönetimler, olağanüstü haller gençliği ya 12 Eylül Gençliği gibi apolitik hale getirmiş ya da hiçbir ülkede görülmedik kadar beyin göçü vermesine sebep olmuş. Bu gün gelinen noktada halen bir nesil yetiştirme fikrinin dillendirilmesi de sorunun kolayına kaçma anlayışının hiç terkedilmediğidir.

Ben hep gençliğin önünün açılması fikirlerini kolayına dillendirmesi, şiddetten uzak tartışma yöntemlerinin benimsenmesi, kısaca Fikri hür vicdanı hür bireyler olarak yetişmesini istemişimdir. Bunun için iktidarlar da belirli özgürlükler tanımalı. Ben çok uzun zamandır 1961 Anayasasının bu ülkenin gördüğü en özgürlükçü anayasa olduğunu inanın çoktan fark ettim ama söyleyemedim.



# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Cemil Cebecioğlu - Mesaj Gönder --- Okunma


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak T54 Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan T54 hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler T54 editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı T54 değil haberi geçen ajanstır.



Anket Sizce Sakaryaspor'da ilk 4 haftada kaybedilen 6 puanın sorumlusu kim?