YERKEN YAKTIRAN BESİNLER NELER?

Şu an yazımı okuyan herkese merhaba, ben Diyetisyen Gamze Dönmez. Köşe yazıma akıllarda gezen soru işaretlerinden birini kaleme alarak başlamak istedim.

Tokluğu uzatsın, yediğimi de yaktırsın gözüyle bakılan yiyecekler listesi epey uzun aslında. Listenin başında da acı biber geliyor. Peki acı biber gerçekten iştahı baskılıyor mu?

Bir gram acı biber eklenen domates çorbasının yemekten sonra ki 4 5 saat içinde ekstra 10 kalori yaktığı çalışmalarda bildirilmiş ancak acı biberin iştah üzerinde uzun etkisi bulunmamıştır.

Bir diğer merak konusu kahve tüketimi tokluk süresini uzatır mı?

Yapılan birçok araştırmaya göre kahve tüketimi ile iştahın azalması arasında bir etki olmadığı bildirilmiştir. Öte yandan kahve tüketimi günlük 100 200 kalori daha az tüketimini sağlayabilirken bu yalnızca 1 bardak sütün verdiği kalori ile eşdeğerdir.

Kahvenin bu denli iştah azaltma etkisi konuşulurken su tutma özelliği ve besinlerin sindirim sisteminden geçişini hızlandırması ile açlık hissinde ki artışa neden olması göz ardı edilir.

İyi kahvaltı tokluk uzatır mı?

Tüketilen öğün yoğunlukları harcanan enerjiden ziyade iştah üzerinde etkilidir. Şöyle ki yapılan çalışmalar iyi bir kahvaltı sonrası iştahın ciddi oranda azaldığını göstermiştir. 

1 ay boyunca büyük kahvaltı tüketen bir gönüllü grubu sonrasında ki ay boyunca aynı enerji miktarı içeren büyük akşam öğününe sahip bir beslenme programı uygulanmıştır. Çalışma sonuçlarına göre büyük öğün yakılan kaloriyi etkilememekte ancak kahvaltının iştah üzerinde baskılayıcı etkisi mevcuttur.

Büyük kahvaltının iştah kontrolünde ki etkisi açıklanmış olsa da insanlar biraz daha uyku için genelde kahvaltı öğününü atlamakta veya geçiştirmekte.

Yeterli miktarda yediğimizi kendimize hatırlatırsak iştahımız azalır mı?

Hafıza sistemine az yediğimizi ne kadar hatırlatırsak fizyolojik sistemde büyüyen stres ile daha fazla yeme eğilimi artıyor.

Bilinçaltının doğasına bakıldığında algılama ve yorumlama için başka bir çalışmada gıdalara yapılan etiketler ile iştah üzerinde ki etkilerine bakılmıştır. “Doyurucu” etiketli gıdaların “light” etiketli gıdalara kıyasla daha az tüketildiği belirtilmiştir.

İştah sensörlerinin etkisi hangi yolla izleniyor?

İştah sensörleri için en aktif uyaranlar ise duyusal yemek çağrısıdır. Yemek görmek veya kokusunu almak yemek yeme sinyallerini gönderdiği bilinmektedir. İştah sensörlerini önlemek için en ideal yöntem dengeli bir diyet modelidir. Yeterli ve dengeli diyet modeli ile vücut olası bir eksiklik ve ihtiyaç duymayacaktır.

 

 

Peki iştahı azaltmanın gerçek tüyosu var mıdır?

İştah azaltan besinleri aramak yerine çözüm için suyu gösteren çalışmalar kuvvetli. Yeterince su içmek tokluk süresini uzatıp iştah kontrolünü sağlamakta etkindir. Araştırmalara göre öğünler öncesi su tüketimi öğün porsiyonlarında küçülmeyi sağlamakta. Ancak suyun da bu etki süresi sınırlı.

Araştırmacılar bu etkinin sınırlı ve süreli olduğu için şükretmemiz gerektiğini söylüyor. Fizyolojik olarak hayatta kalmak için beslenmek ve iştah duymak mecburi. Ve hatta iştahı sürekli ve tamamen baskılayan bir besin eğer varsa bundan tamamen kaçınılmalı.

İnsan vücudunun hayatta kalabilmesi için oluşturduğu savunma mekanizmalarından biridir fiziksel ağırlığı korumak. Kulağa acımasızca gelen bu kilo koruma mekanizmaları evrimsel olarak gelişmiş olan bizi zayıflıktan ve hastalıklardan koruyan fiziksel sistemdir aslında.

Tüm bu çıktılara bakıldığında asıl sonuca varmak zor olmasa gerek. Tek bir besin veya bir tüyo tokluk süremizi sınırsız kılmayacak ve zaten kılmamalı da. Ancak iştah kontrolü sağlamak hem mümkün hem de sağlıklı olan. Bunun için tek yol yeterli ve dengeli beslenme ile vücudun ihtiyacı olanı ona sağlamaktan geçiyor. Vücudun ihtiyacı yeterli miktar ve çeşitlilikte sağlandığı müddetçe iştah kontrolü de sağlanmış olacaktır. Tabii iştahın daha birçok konuşulması gereken yanı var ancak bu ay ki köşe yazım için sözlerimin sonuna geliyorum. Belki tekrar karşınıza çıkarım.

Kendinize iyi bakın.

                                                                                                        Diyetisyen Gamze Dönmez

                                                                                                          [email protected]

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Gamze Dönmez - Mesaj Gönder


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak T54 Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan T54 hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler T54 editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı T54 değil haberi geçen ajanstır.

01

Andersen - Peki osururuken düşündüren besinler nelerdir?

Yanıtla . 1Beğen . 0Beğenme 04 Aralık 21:34


Anket Sizce Sakarya'nın en önemli sorunu ne?
Tüm anketler