Dünya Karasulu doktoru konuşuyor

Almanya Helmholtz Doku Mühendisliği Enstitüsü Direktörü Dr. Ali Ertürk, insan organlarına tamamen şeffaf hale getirip kesit almadan organların tamamı incelenebiliyor. Dr. Ali Ertürk, organ nakli bekleyenler, kronik hastalığı olanlar ve kanser hastaları için önümüzdeki 10 sene içerisinde yenilikler olacağını söylüyor.

Büyütmek için resme tıklayın

Karasu Kurudere doğumlu Dr. Ali Ertürk’ün bilim dünyasında çok ses getiren çalışması ile ilk kez bozulmamış insan organları şeffaf halde incelenerek, haritaları çıkartabilecek. Bu haritalar 3D biyoyazıcılar sayesinde şablonları oluşturulacak ve gelecekte ihtiyaç duyulan kişinin kendi dokularından yeni bir organ yapılabilecek.

NATURE DERGİSİ’NDE YAYINLANDI

CNN Türk’ten Esra Öz’ün haberine göre Nature Dergisi ’nde yayınlanan DISCO şeffaflığı (DISCO Transparency) çalışmasında 3D olarak sağlam şeffaf fare organlarının ilk hücresel görüntülerini elde ettiklerini belirten Dr. Ali Ertürk, “Dokuların yapısını koruyan CHAPS adlı kimyasal karışıma organları batırdık. Bu ürün, normalde ışık geçişini engelleyen yağ ve pigmentleri soydu. İşlem, dokuları nöronlar ve kan damarları gibi spesifik yapıları etiketleyen boyalara ve moleküllere karşı geçirgen hale getirdi. Bu yöntemle, sağlam bir insan gözü, tiroid ve böbreğin ayrıntılı görüntülerini aldık. İnsan organlarını saydamlaştırmada ilk kez başarıya ulaştık ve organların içerisini iyi bir biçimde görebilmek için Ultramicroscope Blaze adında lazerli bir mikroskop geliştirdik. Organlardaki hücreleri üç boyutlu olarak incelemek için derin öğrenme algoritmalardan faydalanan teknoloji ise SHANEL (küçük misel aracılı insan organı verimli temizleme ve etiketleme) dedik. SHANEL ile pankreastaki beta hücre adacıklarını ve gözün hücre detaylarını haritalayabiliyoruz” dedi.

BEYNİ ŞEFFAFLAŞTIRAN TEKNOLOJİ

DISCO şeffaflığı adını verdiği çalışmasında laboratuvarda insan beynini şeffaflaştıran bir teknoloji geliştiren Ertürk, fare vücudunu saydam ve plastik kadar sert bir hale getirmeyi başardı. Ertürk, bu sayede bunama, felç, şeker ve kanser gibi hastalıkların mikroskop altındaki incelemeyi daha detaylı yapabilecek ve tedavi metotları geliştirebilecek. Organların detaylı haritalarını çıkardıktan sonra geliştirdiği 3 boyutlu biyolojik yazıcılarla yapay organ prototipleri hazırlayan Ertürk, vDSICO adını verdikleri sistem sayesinde yapay organlar üretebiliyor.

KANSER HASTALARINA UMUT

Kanser hastaları için DeepMACT adında yeni derin öğrenme tabanlı algoritma üzerinde çalışmalar yapan Dr. Ali Ertürk, ayrıca kanser hücreleri, gelişimi ve ilaçlarla etkileşimini en detaylı şekilde gösteren DeepMACT adında yeni derin öğrenme tabanlı algoritma geliştirdi. Cell Dergisi ’nde yayınlanan yöntem sayesinde, biyopsi ile alınan doku veya parçalar çok daha detaylı incelenebilecek ve kişiye özgü etkili ilaçlar geliştirilebilecek. DeepMACT algoritması hakkında Ertürk, şunları söyledi: “Dokuları şeffaf hale getiriyoruz sonra lazerli tarama yapan mikroskoplarla bunu tarayarak, milyarlarca hücre içindeki kanser hücrelerini buluyoruz. Yapay zeka ile analiz ederek, kanserin nasıl yayıldığını ve gelişimini izleyebiliyoruz. Böylece küçük kanser hücrelerinin metastaz yaparak dağıldığında geliştireceğimiz ilaç sayesinde, bulduğu yerde yok etmesini sağlayacağız.”

27 Kas 2020 - 16:42 Sakarya/ Karasu- Sağlık --- Okunma

göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak T54 Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan T54 hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler T54 editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı T54 değil haberi geçen ajanstır.

01

Dursun Bostanci - Yeter ki gençlerimize fırsat verilsin. Bölgemizden böyle değerlerin çıkması mutluluk verici. Allah sayılarını artırsın. Helâl olsun.

Yanıtla . 1Beğen . 0Beğenme 27 Kasım 17:02

Anket Karasu Belediye Başkanı İshak Sarı'yı başarılı buluyor musunuz?